En fotobok - kul sätt att minnas bröllopet

Att göra en fotobok med favoritbilderna från bröllopet tycker jag verkar vara en superkul idé. Det är ju även användbart i andra sammanhang, så att de digitala bilderna inte bara blir liggande i datorn...

Problemet är väl egentligen att det finns så många olika företag som gör fotoböcker, och det gör det ju svårt att veta vilka som egentligen är bäst. Jag hittade några test som kan vara till hjälp.

GP - Stor skillnad mellan fotoböcker
Kamera & bild - Test av fem fotoböcker som livar upp dina bilder
Digitalfoto - Tester: Gör en egen fotobok

Vad kommer de då fram till? Som vanligt är ju smaken som baken... Dessutom testar de inte riktigt samma företag.

GP ger Fotoquick fem fyrar. Företaget finns dock inte med i de andra testerna.

Digitalfoto tycker att Gör din egen bok och Apple gör de bästa fotoböckerna. Apple testas inte av de andra men Gör din egen bok rankas högt även av Kamera & bild. Dock rankar Kamera & bild myphotobook.se allra högst. Även Digitalfoto verkar gilla kvalitén på myphotobook.se men de tycker att leveranstiden var lång.

Sammanfattningsvis är alltså Gör din egen bok och myphotobook.se två företag som fått höga betyg i två tester. Jag gick in och tittade på dessa sidor. Jag började med Gör din egen bok, och blev väldigt besviken över att man bara kunde välja mellan två olika typsnitt och att det bara fanns ett visst antal sidmallar att placera bilderna, det fick alltså inte att helt och hållet själv styra över hur boken skulle se ut... Jag testade då istället myphotobook.se. Trots namnet är tjänsten helt på svenska. Nackdelen är att man måste ladda ner ett program för att kunna sätta igång. Sen tog det såklart en liten stund innan man förstod alla möjligheter i programmet (hjälp-knappen gav dock mycket information). När man väl kommit igång tycker jag att det var lättanvänt. Det fanns också massor av möjligheter att välja typsnitt och hur bilderna ska placeras. Ett tips är dock att hålla sig till ett fåtal typsnitt, exempelvis ett för brödtext och ett för eventuella rubriker. Även när det gäller placeringen av bilderna tycker jag att det blir snyggast om man gör det enkelt och placerar bilderna på ett fåtal olika sätt och inte för mycket på varandra. Men det är ju så klart en smaksak...

Jag tror i alla fall att myphotobook.se blir programmet jag använder för min första fotobok!


Vinnaren i mitt "test av tester": myphotobook.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0